Terugblik op nieuwjaarsmaaltijd januari 2024

03 February 2024

onder de tekst een video-impressie en foto’s

Een volle zaal met zeker 250 lachende, vriendelijke en vrolijke mensen, uit alle bubbels in de buurt. Wat kan een mens zich meer wensen in deze tijden waarin de wereld kraakt in zijn voegen? Kerk&Buurt probeerde terug te blikken op het voorgaande jaar, maar het was teveel om op te noemen. In de papieren Terugblik staat het beschreven (aanvragen via info@kerkenbuurtwesterpark.nl ). Vera, sinds een jaar vrijwilliger, naast die meer dan 120 andere vrijwilligers, ontving het eerste exemplaar uit handen van bestuurslid Jaap Buning. Wat haar bindt aan de organisatie? “Liefde”, dat is wat zij had ervaren bij Kerk&Buurt, en dat is waar het volgens haar om draait: “Liefde moet je doorgeven”. Dat raakt de kern, volgens voorzitter Dick Jansen, van het werk, al zal niet iedereen het in die termen benoemen. Vrijwilliger Henk Slooijer kreeg de erespeld dit jaar. Na pakweg 20 jaar gastheerschap in Filah gaat hij wat rustiger aan doen, al blijft hij “als loslopend vrijwilliger”. Want je kunt wel gaan meedraaien, echt weg gaat bijna niemand.

Het gemeentebestuur was er in de persoon Thomas Hermans die in zijn openingspraatje namens het bestuur van stadsdeel West beloofde dat de winkelstraat aangepakt gaat worden. Muziek was er volop, van het gelegenheidsduo Frank en Johan, de band van René, Belinda en Archie. En met een onverwacht optreden van Valery, eerst bezoeker en nu vrijwilliger van de Schakel, met een sublieme vertolking van Oh Lord won’t you buy me a Mercedes Benz van Janis Joplin. Luid applaus!

Het eten was heerlijk van eigen koks: soep, lasagne (van Isam van de Horizon), salade en de traditionele zelfgebakken taarten die ruim twintig bezoekers bij wijze van entree meebrachten. Tijdens het opruimen en afwassen, en dat was een hoop – de organisatie stapte dit jaar van weggooiborden en bestek af – draaide vrijwilliger Johan van de Kringloop dansmuziek en werd nog een half uurtje geswingd. Met zo’n feest kan voor Kerk&Buurt het jaar nu al niet meer stuk, wat er ook gebeurt en wie ook probeert mensen uit elkaar te spelen. Hier gaat dat niet lukken.

Dick Jansen

Video
Via deze link https://youtu.be/cBW6g2fGH-Y een terugblik op de Nieuwjaarsmaaltijd van 18 januari jl. De video duurt ruim 10 minuten, wellicht wat aan de lange kant maar ik wilde zoveel mogelijk van het hele gebeuren laten zien.
Jacques Dersjant

Foto’s